Fagvalg for skoleåret 2024/2025

2 Informasjon om studier på universiteter og høgskoler

Hvor finner jeg informasjon om de ulike studiene?

På nettstedet til samordna opptak finner du informasjon om ulike studier som finnes ved universiteter og høgskoler i Norge. Det er mulig å søke opp det studiet du ønsker å finne ut mer om. I søkeresultatet vil du også se andre studier innenfor samme retning som søket ditt. Der finner du også informasjon om hvilke studiesteder som tilbyr studiet, hvilke opptakskrav som gjelder og hva som var poenggrensa for å komme inn ved siste opptak.

Om opptakskravene

Sjekk opptakskravene til de enkelte studiene nøye. Noen studier har spesielle opptakskrav i tillegg til kravet om generell studiekompetanse. Det kan være realfagskrav med vekt på blant annet S eller R-matematikk, det kan være minimumskrav til karakter i noen fag, eller det kan være opptaksprøver med mer.