§9A-1 Virkeområde
Gjelder for alle elever i grunnskolen og den videregående skole.
§9A-2 Retten til et trygt og godt skolemiljø
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
§9A-3 Nulltoleranse
Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Trivsel og trygghet er en forutsetning for læring. Faglige resultater bygger på trivsel. Det er nulltoleranse mot krenkelser og mobbing i skolen. Det skal komme til uttrykk i ansattes holdninger, språk og atferd, fremmes i elevenes medvirkning og kommuniserer ut i informasjon fra skolen.
Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende. Skolen skal sørge for at alle elever har det trygt og godt på skolen.
§9A-3 andre ledd –systematisk arbeid
Skolen skal jobbe kontinuerlig og systematisk for å fremme helsa, miljøet og tryggheten til elevene.
§9A-4 Aktivitetsplikt
Alle som arbeider på skolen skal følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering dersom det er mulig. Skolen har et skjerpet ansvar overfor elever med en særskilt sårbarhet. Det kan være knyttet til f.eks. elevens religion, seksuelle orientering, kjønnsuttrykk, funksjonsevne, at eleven har atferdsvansker eller forhold ved elevens familie- og hjemmesituasjon.