Informasjon til elever om overgang til Office 365 i nye FFK

I forbindelse med oppdeling av Troms og Finnmark fylkeskommune, vil nye Finnmark fylkeskommune få egen løsning for Office 365. Dette må du gjøre for å ta i bruk din FFK-konto i Office 365.

E-postadresseDu får ny e-postadresse på formatet brukernavn@elev.ffk.no der brukernavn er det samme som du har i TFFK.
BrukernavnDitt brukernavn er det samme som ny e-postadresse.
PassordDu vil motta SMS med instruksjoner om å aktivere din nye konto på https://passord.ffk.no For eksempel kan du bruke en mobiltelefon for å aktivere kontoen.
Første påloggingFørste gang du logger på Office 365 programmene, må du sette opp to-faktor autentisering for din elev.ffk.no konto. Du kan velge å bruke SMS eller appen Microsoft Authenticator. Vi anbefaler å bruke appen for to-faktor pålogging.
Se veiledning for hvordan aktiverer din elev-konto. (PDF, 506 kB)
Feide-påloggingPålogging med Feide må fortsatt gjøres med din TFFK-konto. Det kommer ny beskjed når vi har flyttet TFFK-kontoen din i Feide til nye FFK.

For å ta i bruk FFK Teams, må du gjøre følgende i Teams-appen:

1. Øverst i høyre hjørne, trykk på Troms og Finnmark
  2. Velg Legg til en annen konto
  3. Skriv inn din nye elev.ffk.no konto

Du bytter mellom FFK Teams og TFFK Teams fra samme plass ved å velge din FFK eller TFFK konto.

Outlook-data fra TFFKDin e-post, kalender, kontakter og oppgaver blir automatisk overført til nye FFK. Det kan gå noen dager etter din konto er opprettet før dataene er overført. Du vil få varsel på e-post fra migrering@ffk.no når dataene er overført.
OneDrive-filer fra TFFKDine dokumenter og filer blir automatisk overført til nye FFK. Det kan gå noen dager etter din konto er opprettet før dataene er overført. Du vil få varsel på e-post fra migrering@ffk.no når dataene er overført. Når data er overført er det ikke lengre mulig å bruke TFFK OneDrive
Teams-data fra TFFKIngen data overføres automatisk. Du må selv kopiere dine data som du ønsker med fra TFFK sin Teams til nye FFK sin Teams.
Se veiledning for hvordan du overfører data fra TFFK teams til FFK teams. (PDF, 218 kB)

Elever har tilgang til TFFK Teams ut skoleåret, det vil si til 1.7.2024.
OneNote-data fra TFFKIngen data overføres automatisk. Notatblokker i OneNote må du selv kopiere til nye FFK. Se veiledning for hvordan du kopierer over OneNote-data. (PDF, 329 kB)
Office apperHvis Office appene (Word, Excel, osv.) ikke virker på din PC, må du endre påloggingen i Office appene til din elev.ffk.no konto. Dette fordi lisensen for Office appene er flyttet fra TFFK til nye FFK.
MobiltelefonHvis du bruker Outlook/Office på din mobiltelefon, må du endre påloggingen til din elev.ffk.no konto

Hva gjør jeg hvis jeg savner data?

Kun dine TFFK-data i Outlook og OneDrive blir automatisk overført til nye FFK. Hvis du savner data i Outlook, må du melde det til IT-brukerstøtte i Serviceportalen.

Teams i nye FFK

Du som elev blir automatisk medlem i undervisningsteam. Det fungerer på samme måte som i TFFK. Det brukes Visma InSchool for å gi medlemskap i undervisningsteam.

Viktig. Det er sperret for å opprette nye team direkte fra Teams. Nye team må bestilles som angitt under.

Retningslinjer for å bruke Teams i Finnmark fylkeskommune

Samhandling mellom alle elever i samme klasse eller fagBruk kanalen Generelt i undervisningsteamet for klassen/faget
Samhandling mellom noen elever i samme klasse eller fagOpprett en kanal i undervisningsteamet for klassen/faget der lærer og/eller elever er medlemmer. Kanalen kan settes til privat hvis andre i teamet ikke skal ha tilgang
Samhandling mellom elever som ikke er i samme klasse og ikke har samme fagSom elev har du ikke tilgang til å opprette nye team. Din lærer må bestille nytt samhandlings-/prosjektteam for dette behovet