Borealis vinterfestival og finnmarksløpet

Det gjøres hvert år et betydelig og vesentlig arbeid av lærere og elever fra Alta videregående skole i tett samarbeid med scenograf for hele sne-og isparken; Laila Kolostyak og Alta kommune. Sne-og is er nå blitt en merkevare for Altasamfunnet; en viktig årlig opplevelse, en tradisjon og et blikkfang for både lokalbefolkning og turister i sentrum.

Om Borealis vinterfestival

Dramalinja har hatt ansvaret for åpningsforestillingen til Borealis vinterfestival hvert tredje år. Dette er i så måte den fjerde forestillingen som blir laget i forbindelse med festivalen. Det har alltid vært et poeng å lage en forestilling som er rotfestet i Finnmarks kultur og historie.

De to første forestillingene var basert på mytisk materiale om hvordan man overvinner Stallo. Forrige forestilling het Finne Hjem og omhandlet tilbakevendingen fra tvangsevakueringa. Forestillinga var en hyllest til Ivar Thomassen og basert på hans viser. I 2020 var det igjen en historisk viktig hendelse som er utgangspunktet for produksjonen. Utbygginga av Kautokeino/Alta vassdraget. Historien ble sett fra bygda Masi sitt perspektiv. Forestillingen viste hvordan den lille protesten vokste seg til en stor bevegelse

Gå til borealisvinterfestival.no

Bilder fra 2020 på flick.com

Borealis vinterfestival  2017

Bilder fra 2017 på flickr.com

Musikk, dans og drama

faglærerne Heidi Thomassen, Maria K. Landmark og Svein-Hugo Sørensen er ansvarlig for årets bidrag. Heidi Thomassen har utviklet konseptet med utgangspunkt i Ivar Thomassens tekster jfr.artikkel i Altaposten tirsdag 21.2  (+abonnement i altaposten).

Frisør

Frisørelevene ved Alta vgs ordner tidsriktige frisyrer til sceneutøverne og elevene er ledet av frisørlærer Elisabeth Angell.

Transportfag

Transportfag v/lærerne Lena Thomassen og Tom Roger Johansen med sin klasse har fraktet ned mange «ishus» på lastebil for kulturelle skolesekken. Ishusene (for øvrig skåret ut av ca. 200 10.-klassinger fra hele Altaområdet- som har arbeidet bak Kulturskolen klassevis fra januar) skal i år inngå i scenografien.

Byggfag

På sentrum jobber 2 klasser fra byggfag v/lærerne John Sigurd Westgaard, Leif Helge Henriksen og Per Ivar Jensen. Det dreier seg om å sette opp ulike forskallingselementer for bygging av snekuber i ulike størrelser, disse fylles gradvis med absolutt helt ren sne av maskiner fra kommmunen og må fottråkkes av elevene for å gjøre sneen kompakt og formbar. Deretter rives forskalingen og sneen kan så utformes kunstnerisk, det klargjøres for montering og så plasseres isskulpturer etc. for scene og annet.

Design og håndverk

De 15 elevene fra Design-og håndverks linjen (DH) har i år jobbet med inspirasjon fra gjenreisningstida og vil etter hvert få montert opp hver sin skulptur i is på snefundament, dette arbeidet ledes av Mari Bottolfsen fra DH sammen med lærerne Karin Heitmann og Åse Nilsen; elevene jobber også på de ulike «fellesprosjekt» i hele skulpturparken.

Elektrofag

Elektrofag m/2 klasser lyssetter så skulpturer fra DH og bla. sceneelementer; ansvarlige lærere er Leif Hugo Daniloff, Johnny Danielsen, Vidar Angell, Knut Einar Kristensen og Åge Erling Andreassen.

Resten av programmet for Borealis vinterfestival 2017 finner du her

Borealis vinterfestival 2014