Politikk og menneskerettigheter

Faget bygger på samfunnskunnskap vg1, men det er en fordel om du har tatt sosiologi og sosialantropologi før du tar dette faget.

Hvem er dette faget for?

• Du synes politikk virker spennende
  • Du er interessert i hva som hender i verden.
  • Brenner for f.eks. menneskerettigheter, miljø, demokrati etc.

Hvem er dette ikke for:

• Synes politikk er kjedelig
  • Følger ikke med på nyhetsbildet
  • Leser i liten grad tekst og liker ikke å skrive fagartikler.

Politikk og menneskerettigheter handler om hvordan vårt eget og andre samfunn blir styrt gjennom politiske beslutninger. Faget skal gi innsikt i menneskerettighetenes betydning individuelt, nasjonalt og internasjonalt. Et annet sentralt element er samfunnsvitenskapelig teori og metode.

Eksamen for elever

Eleven kan trekkes ut til en skriftlig og/eller en muntlig eksamen. Skriftlig eksamen blir utarbeidet og sensurert sentralt. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Læreplan for politikk og menneskerettigheter (kommer senere)