Ferd plan friluftsliv 1IFA, april 2021

Mål og forventninger for ferden: Skaffe grunnleggende erfaring med ferdsel i naturen:

  • Orientering, kart, kompass og koordinater
  • Forflytning på ski, bekledning, skotøy, sekken
  • Etablere lunsj-leir vinterfriluftsliv, underlag, bål / primus
  • Sporløs ferdsel
  • Mat på tur

Erfaring i gruppen, ressurser og motivasjon for turen:

  • Nybegynneropplæring friluftsliv. Ca. 1/3 av gruppen har mye erfaring med friluftsliv??  Mange av elevene er helt uerfaren og de resterende har noe erfaring fra tidligere.
  • Ang skigåing har flere elever lite erfaring
  • Motivasjonen er varierende
  • Ressurser og utstyr : ski, staver, sekk evnt pulk

Rammefaktorer:

Tidsrom: dagstur 26/4-2021, kl 0830 - 1730

Område: Parkering Stilladalen, skiløypa opp Stilladalen til Sombybrua, videre skiløype til Reinbukkelvhytta og nordover tilbake til parkering Stilla.  Ca 20 km

Lærere: Hovedansvarlig. Guri Aarøen( 92604379) Nina T Heitmann (99724711)

Lærer med alternativ opplegg ; Bjørn Gunnar Hansen ( 99479103)

Avdelingsleder Alf Roger Storhaug tlf. 48286619

 

Ferd plan friluftsliv, april 2021 pdf (PDF, 791 kB)

 

 

Mandag 26.4-2021

Plan A:

Starter fra skole 0845 med buss. Stilla (022538) skitur ca. 8 km ti til løypa innover mor Reinbukkelvhytta fra Sombybrua – parkering. Lunsj ca 1.5 km fra denne parkeringa.(088492). Vi skal øve på forflytning med oppakking på ski, orientering i vinterfjellet og etablering av leir på snø. Videre skitur ca 5 km til Reinbukkelvhytta. ( 091533) Stopp og noe pause her. Videre løype nordover og ned tilbake til Stilladalen og parkeringa hvor vi hentes kl 1600

 

Elever med alternativ opplegg blir kjørt med bil / bussl og egen lærer til parkering Sombybrua.

Herfra går turen til lunsj pkt 1.5 km mot Reinbukkelvhytta med truger.

Oppgaven for disse er blant annet tilrettelegging for lunsj. Elvene i denne gruppa går tilbake til parkeringsplassen de startet fra.

 

 

Plan B:

 Hvis dårlig vær på høyfjellet! Vi går til Lunsjpunket, evnt stopper på vann Rundhaugvannet 359, ( 058500). Der er det muligheter for ly og gode isfiske muligheter.

 

Lærer Guri melder til Alf Roger når klassen er tilbake

 

Riskovurdering: Hva kan skje?

Plan C

Risiko/konsekvenstenkning - For eksempel:

Alle elever skal ha egen 1. hjelps utstyr (gruppe). Lærere har med suplement.

  • Brannskade – hva gjør vi? – akutt behandling: Kjøle ned. Brann gel. Trinn 2 hvis alvorlig, returnere og oppsøke legevakt.
  • Forfrysninger/hypotermi – hva gjør vi? - akutt behandling: Oppvarming, kle på, kroppskontakt. Fyre bål og evt oppfyring inne i telt. Lokale frostskader, hud mot hus og dekke til.
  •  Skiulykke – benbrudd eller lignende. Hva gjør vi? - akutt behandling: PRICE 1. hjelp. Så frakte den skadede hjem.
  • Noen må snu? Hvordan tenker vi dersom gruppen ikke kan holde sammen?

Gruppen opptrer som en enhet under hele turen. Hvis enkelt elever MÅ avbryte, følger en av lærerne eleven hjem.

 

 

Fordeling av fellesutstyr: Gruppevis fordeling. Klassen er inndelt i «familier «.

 

Personlig utstyr:  pakkliste vinter

 

Ytterbekledning:

Vindtett jakke og bukse

Lue

Vindvotter, evt. hansker som holder deg varm/tørr

Innerlag:

Ull overdel/skjorte/netting

Ull stillongs

Ullsokker (2 lag)

Øverst i sekken:

Mellomlags ull/genser/fleece

Buff, skjerf

Viktig: Et ekstra sett med skift fra innerst til ytterst som pakkes helt vanntett. (ha også mobiltelefon i denne pakning.

Leirjakke/dunjakke

Leirsko

Teknisk utstyr:

Kart og kompass

Solbriller

Vannflaske og termos

Hodelykt

Toalettsaker:

Toalettpapir

Tannbørste

(Solkrem = viktig på vinterturer)

Overnatting:

Telt som holder tett for vann

Sovepose (med trekk)

Liggeunderlag

Matlaging:

Primus/stormkjøkken + brennstoff

Kjelesett

Stekespade, øse

Tallerken, kopp og bestikk

(Tørkerull)

Reparasjonsutstyr:

Kniv

Tape, ståltråd

Førstehjelp:

Plaster, sportstape, gnagsårplaster, paracet, bandasje, strips, branngel ++

Fiskeutstyr:

Fiskestang med snelle og snøre 0,20 – 0,30 mm

Sluker 8-16 gram

Dupp + mark

Ekstra?

Mat:

Middag

Lunsj

Frokost

Mellommåltider

Tilbehør til fisken

Snacks

Kaffe/te/saft

2 x måltider nød proviant

 

 

 

Ekstra:

Kommunikasjon: Foregår gjennom avdelingsleder idrett

 Avdelingsleder Alf Roger Storhaug

 

 

 

 

 

 

 

                            LAV GRAD av                  måloppnåelse

                        MIDDELS GRAD                                                            av måloppnåelse                         

                HØY GRAD

                 av måloppnåelse

Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftsaktiviteter står sentralt.

 

Planlegge og gjennomføre tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer

 

Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte

 

Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur

Eleven deltar på turer.

 

Lite eller igjen involvering i planlegging (gruppen)

 

Ingen rapport

 

 

 

Samarbeider lite/ikke

 

Kan ikke beskrive opplevelser i naturen.

Eleven deltar på turer, for det meste med hensiktsmessig bekledning og har med det meste av utstyr selv.

Eleven er i aktivitet på tur.

Eleven kan sporløs ferdsel = rydder opp (skal ikke «se» at vi har vært der)

 

Kan samarbeide om noen oppgaver, tar ikke initiativ selv.

 

 

Eleven deltar på turer, alltid med hensiktsmessig bekledning og har med alt av utstyr etc. Eleven er i aktivitet på tur, og kan ta initiativ til aktiviteter.

Eleven kan sporløs ferdsel = rydder opp (skal ikke «se» at vi har vært der) og hjelper andre å huske på å rydde

Beskriver opplevelser i naturen på en god måte.

God evaluering gjennom rapport.

           

 

 

Hjemmelekse:

Forventningsavklaring. Hva forventer du:

  •  Lære?
  • Oppleve?
  • Mestre/ikke mestre?

 

Etter endt tur skal elevene levere skriftlig rapport som en del av evaluering.