Mål og forventninger for ferden: Skaffe grunnleggende erfaring med ferdsel i naturen:
- Orientering, kart, kompass og koordinater
- Forflytning på ski, bekledning, skotøy, sekken
- Etablere lunsj-leir vinterfriluftsliv, underlag, bål / primus
- Sporløs ferdsel
- Mat på tur
Erfaring i gruppen, ressurser og motivasjon for turen:
- Nybegynneropplæring friluftsliv. Ca. 1/3 av gruppen har mye erfaring med friluftsliv?? Mange av elevene er helt uerfaren og de resterende har noe erfaring fra tidligere.
- Ang skigåing har flere elever lite erfaring
- Motivasjonen er varierende
- Ressurser og utstyr : ski, staver, sekk evnt pulk
Rammefaktorer:
Tidsrom: dagstur 26/4-2021, kl 0830 - 1730
Område: Parkering Stilladalen, skiløypa opp Stilladalen til Sombybrua, videre skiløype til Reinbukkelvhytta og nordover tilbake til parkering Stilla. Ca 20 km
Lærere: Hovedansvarlig. Guri Aarøen( 92604379) Nina T Heitmann (99724711)
Lærer med alternativ opplegg ; Bjørn Gunnar Hansen ( 99479103)
Avdelingsleder Alf Roger Storhaug tlf. 48286619
Ferd plan friluftsliv, april 2021 pdf (PDF, 791 kB)
Mandag 26.4-2021
Plan A:
Starter fra skole 0845 med buss. Stilla (022538) skitur ca. 8 km ti til løypa innover mor Reinbukkelvhytta fra Sombybrua – parkering. Lunsj ca 1.5 km fra denne parkeringa.(088492). Vi skal øve på forflytning med oppakking på ski, orientering i vinterfjellet og etablering av leir på snø. Videre skitur ca 5 km til Reinbukkelvhytta. ( 091533) Stopp og noe pause her. Videre løype nordover og ned tilbake til Stilladalen og parkeringa hvor vi hentes kl 1600
Elever med alternativ opplegg blir kjørt med bil / bussl og egen lærer til parkering Sombybrua.
Herfra går turen til lunsj pkt 1.5 km mot Reinbukkelvhytta med truger.
Oppgaven for disse er blant annet tilrettelegging for lunsj. Elvene i denne gruppa går tilbake til parkeringsplassen de startet fra.
Plan B:
Hvis dårlig vær på høyfjellet! Vi går til Lunsjpunket, evnt stopper på vann Rundhaugvannet 359, ( 058500). Der er det muligheter for ly og gode isfiske muligheter.
Lærer Guri melder til Alf Roger når klassen er tilbake
Riskovurdering: Hva kan skje?
Plan C
Risiko/konsekvenstenkning - For eksempel:
Alle elever skal ha egen 1. hjelps utstyr (gruppe). Lærere har med suplement.
- Brannskade – hva gjør vi? – akutt behandling: Kjøle ned. Brann gel. Trinn 2 hvis alvorlig, returnere og oppsøke legevakt.
- Forfrysninger/hypotermi – hva gjør vi? - akutt behandling: Oppvarming, kle på, kroppskontakt. Fyre bål og evt oppfyring inne i telt. Lokale frostskader, hud mot hus og dekke til.
- Skiulykke – benbrudd eller lignende. Hva gjør vi? - akutt behandling: PRICE 1. hjelp. Så frakte den skadede hjem.
- Noen må snu? Hvordan tenker vi dersom gruppen ikke kan holde sammen?
Gruppen opptrer som en enhet under hele turen. Hvis enkelt elever MÅ avbryte, følger en av lærerne eleven hjem.
Fordeling av fellesutstyr: Gruppevis fordeling. Klassen er inndelt i «familier «.
Personlig utstyr: pakkliste vinter
Ytterbekledning:
|
Vindtett jakke og bukse
|
Lue
|
Vindvotter, evt. hansker som holder deg varm/tørr
|
Innerlag:
|
Ull overdel/skjorte/netting
|
Ull stillongs
|
Ullsokker (2 lag)
|
Øverst i sekken:
|
Mellomlags ull/genser/fleece
|
Buff, skjerf
|
Viktig: Et ekstra sett med skift fra innerst til ytterst som pakkes helt vanntett. (ha også mobiltelefon i denne pakning.
|
Leirjakke/dunjakke
|
Leirsko
|
Teknisk utstyr:
|
Kart og kompass
|
Solbriller
|
Vannflaske og termos
|
Hodelykt
|
Toalettsaker:
|
Toalettpapir
|
Tannbørste
|
(Solkrem = viktig på vinterturer)
|
Overnatting:
|
Telt som holder tett for vann
|
Sovepose (med trekk)
|
Liggeunderlag
|
Matlaging:
|
Primus/stormkjøkken + brennstoff
|
Kjelesett
|
Stekespade, øse
|
Tallerken, kopp og bestikk
|
(Tørkerull)
|
Reparasjonsutstyr:
|
Kniv
|
Tape, ståltråd
|
Førstehjelp:
|
Plaster, sportstape, gnagsårplaster, paracet, bandasje, strips, branngel ++
|
Fiskeutstyr:
|
Fiskestang med snelle og snøre 0,20 – 0,30 mm
|
Sluker 8-16 gram
|
Dupp + mark
|
Ekstra?
|
Mat:
|
Middag
|
Lunsj
|
Frokost
|
Mellommåltider
|
Tilbehør til fisken
|
Snacks
|
Kaffe/te/saft
|
2 x måltider nød proviant
|
|
Ekstra:
Kommunikasjon: Foregår gjennom avdelingsleder idrett
Avdelingsleder Alf Roger Storhaug
LAV GRAD av måloppnåelse
|
MIDDELS GRAD av måloppnåelse
|
HØY GRAD
av måloppnåelse
|
Planlegge og gjennomføre dagsopplegg hvor mestring av friluftsaktiviteter står sentralt.
Planlegge og gjennomføre tur med og uten overnatting i ulike naturmiljøer
Bruke redskaper, utstyr, mat og bekledning på en hensiktsmessig og sikker måte
Reflektere over egen praksis og opplevelser i trening og på tur
|
Eleven deltar på turer.
Lite eller igjen involvering i planlegging (gruppen)
Ingen rapport
Samarbeider lite/ikke
Kan ikke beskrive opplevelser i naturen.
|
Eleven deltar på turer, for det meste med hensiktsmessig bekledning og har med det meste av utstyr selv.
Eleven er i aktivitet på tur.
Eleven kan sporløs ferdsel = rydder opp (skal ikke «se» at vi har vært der)
Kan samarbeide om noen oppgaver, tar ikke initiativ selv.
|
Eleven deltar på turer, alltid med hensiktsmessig bekledning og har med alt av utstyr etc. Eleven er i aktivitet på tur, og kan ta initiativ til aktiviteter.
Eleven kan sporløs ferdsel = rydder opp (skal ikke «se» at vi har vært der) og hjelper andre å huske på å rydde
Beskriver opplevelser i naturen på en god måte.
God evaluering gjennom rapport.
|
|
|
|
|
|
|
Hjemmelekse:
Forventningsavklaring. Hva forventer du:
- Lære?
- Oppleve?
- Mestre/ikke mestre?
Etter endt tur skal elevene levere skriftlig rapport som en del av evaluering.