Ny unik mulighet til å ta fagbrev på kort tid

Alta videregående skole etablerer et nytt tilbud for de som har startet på studiespesialisering, men ønsker å bytte løp til et yrkesfaglig utdanningsløp. YFOH- eller Yrkesfaglig opphenting - gis for første gang i Alta for to fagretninger. Det er Salg og Reiseliv samt Frisør som har fått mulighet til å gi tilbudet.

Hvem kan søke?

Elever som har tatt vg1 studiespesialisering, men ønsker omvalg til yrkesfag enten på Salg og reiseliv eller frisør, slipper å begynne på nytt vg1. De kan nå søke YFOH og  begynne rett på vg2. Etter endt vg2, går de ut som lærling.

Hvilke krav?

Krav til kvalifikasjoner for å få denne muligheten er at elevene har bestått fellesfagene fra vg1 studiespesialiserende. Det betyr at de har alle fellesfagene som er på yrkesfag, utenom kroppsøving. De som går på Yrkesfaglig opphenting har da kun programfag og kroppsøving på vg2. De vil da på vg2 hente opp de programfagene som de mangler fra vg1 innenfor det nye vg2 tilbudet de har valgt, samt ta de ordinære programfagene på vg2 for dette tilbudet. De vil da kunne gå rett ut i lære etter vg2.

Det betyr:

Hvis du føler at du har valgt feil og er usikker på om du kommer til å fullføre studiespesialiserende, så slipper du å gjøre fullt omvalg og begynne på nytt vg1, men kan gå direkte inn på vg2 Salg og reiseliv eller frisør.

Stort behov for fagfolk

Begge fagområdene har stort behov for fagfolk. Bransjene er klare til å ta imot nye lærlinger, og de fleste som består fag-/svennebrevet vil ha gode jobbmuligheter i etterkant.

Hvordan søke?

Som elev på vg1 studspes kan du søke dette direkte i VIGO. Ta kontakt med våre rådgivere om du har spørsmål eller trenger hjelp til å søke.  Tilbudet gis til elever i hele Finnmark.

Kontaktpersoner ved Alta vgs.

Rådgivere:

• Børge Kjellmo